TANIAH ATAS KELAHIRAN BORNEO TRIBUNE


Sdra,
Pertamanya saya ucapkan tahniah kepada pengurusan dan tenaga pengarangBorneo Tribune kerana telah berjaya melahirkan keluaran sulong akhbar ini. Sayaberharap akhbar ini berjaya memuatkan berita, analisis berita, rencana serta seluruhkendunganya yang memenuhi citarasa pembaca di Pontianak amnya dan seluruh Kalimantan amnya. Indonesia mendepani negara-negara Asean yang lain dalam soal kebebasanakhbar. Saya sangat cemburu dengan anda dalam hal ini. Tetapi kebebasan mesti diiringirapat dengan tanggungjawab. Sidang ridaksi Borneo Tribune tentu lebih arif dalam hal ini. Bagi saya peranan akhbar yang lebih penting menyebarkan maklumatsupaya masyarakat kita dapat maklumat yang baik dan menggunakan maklumat ini untuk membangundan memajukan diri sendiri, keluarga, bangsa dan negara. Saya berharap Borneo Tribune dapat berperanan memupuk kerjasama lebiherat antara Kalimantan, Sarawak, Sabah dan Negara Brunei, supaya wujud kerhormanian dankerjasama yang lebih erat antara rakyat, golongan usahawan, kerajaan di keempat-empat wilayah Borneoini supaya pulau ini lebih aman dan makmur.

MAWI TAIP
*) Pensyarah di Jabatan KOmunikasi dan Media, Curtin University of Technology, Malaysia.
Kerja sebagai journalis selama 15 tahun termasuk di Pertubuhan BeritaNasional Malaysia (Bernama) (sama seperti ANTARA di Indonesia) selama 15 tahun sebelum menjadipensyarah.

0 Comments

An encouraging quote from me:

"Something I know that you don't know, something you know that I don't know, that's why life is so important and beautiful to be written."